Tempo PRO -maansiirtovaunut räätälöidään rankkaan käyttöön - Agri-Kymi

Tempo PRO -maansiirtovaunut räätälöidään rankkaan käyttöön

Agri-Kymin oman tuotemerkin Tempo PRO -maansiirtovaunut on valmistettu raskaaseen maansiirtoon parhaita eurooppalaisia materiaaleja ja komponentteja käyttäen. Kokoluokkia on useita ja vielä enemmän on räätälöintimahdollisuuksia. Voit valita vaunulle esimerkiksi Hardox®-materiaalin, joka kestää kovia kiviaineksia, työhösi sopivan takalaidan ja juuri sinulle mieluisan värin.

 

”Tempo-maansiirtovaunuja on saatavilla useissa eri kokoluokissa jopa 26 tonnin kantavuuteen saakka. Lavan materiaalin voi valita itse oman käyttötarpeen mukaisesti ”, konemyyjä Jani Manni kertoo.

Maatilan perustöihin kuten viljan, rehun ja lumen kuljetukseen sopii hyvin perusmalliston rakenneteräksestä valmistettu lava. Urakointikäyttöön ja raskaaseen maansiirtoon, esimerkiksi kiviainesten ajamiseen Jani Manni suosittelee Hardox-lavaa: ”Sen materiaalin kulutuskestävyys on ihan omaa luokkaansa.”

Hardox ® on SSAB:n erikoisluja kulutusteräs. 

 

Lavamalleja Tempo-maansiirtovaunujen PRO-mallistossa on kaksi: suorakaiteen muotoinen lava ja puolipyöreäpohjainen Dumper-lava.  Kolmella poikkipalkilla jäykistetty leveä putkipalkkirunko kestää reilusti kuormitusta ja kippauksen aiheuttamaa vääntöä. Lavan pohjan paksuudeksi voi valita 5–8 mm ja laitojen materiaalin seinämäpaksuudeksi 3–6 mm.

 

Takalaitoja vaunuihin on saatavana kolme erilaista:

  • Hydraulisesti ylös nouseva laita, joka sopii hyvin urakointikäyttöön ja maanajoon. Takalaidassa vakiona viljaluukku ja soraketjut.
  • Sekalaiseen käyttöön ja vaikka koneiden kuljetukseen sopiva alas kääntyvä kamilaita
  • Kevyempään maatilakäyttöön soveltuva mekaaninen ylhäältä saranoitu ja sivulle kääntyvä combi-takalaita

 

Vaunun värin voi valita mieleisekseen värikartasta. Sen mukaan maalataan runko ja lava. Tempon suosituin väri on tumma harmaa, mutta vaunuja on saatavissa käytännössä kaikissa RAL-värikartan väreissä. Tempoja on myös maalattu joidenkin traktoreiden tarkkojen erikoisvärien mukaan.

Tempo PRO -maansiirtovaunuun voi valita myös kamilaidan.

 

Lisävarusteet tuovat helppoutta ja turvaa

Pressu eli rullapeite on hyvä varuste viljan ja hakkeen ajossa tai sääsuojana, kun tavaraa jätetään lavalle. Pressu on suunniteltu niin, että sitä ei tarvitse poistaa, kun takalaitaa käytetään.

”Pressun veiviä varten tarvitsee tikkaat tai seisontatuen. Vaihtoehtoisena on kulmavaihteellinen veivikampi, joka toimii alhaalta käsin. Se on tosi hyvä, kun ei tarvitse kiivetä”, Jani Manni kertoo.

Tieliikennelaki määrää perävaunuille tiettyjä varusteita. Esimerkiksi lokasuojat täytyy vaunuihin asentaa tieliikennekäyttöä varten. Dumperissa ne asennetaan molemmille akseleille.

”Liikennekäyttöä varten on oltava valot: valkoiset edessä, punaiset takana ja oranssit sivuilla. Myös joillakin työmailla vaaditaan perävaunuihin oranssit valot sivuille. Lisäksi työvaloja on saatavana joko kaksi eteen ja kaksi taakse tai pelkästään kaksi taakse. Akseleille tulevat valot ovat tärkeitä esimerkiksi vaunua peruuttaessa, että näkee missä pyörä kulkee”, Manni muistuttaa.

 

“Kulmavaihteellinen pressun veivikampi on tosi hyvä, kun ei tarvitse kiivetä”, kertoo  Agri-Kymin konemyyjä Jani Manni.

 

Lisävarusteista suosituin on viljakasetti eli lisälaidat.  Lisälaitojen korkeudet ovat 0,7 m, 0,85 m ja 1,85 m (rehulisälaidat). Dumper-lavaan on saatavilla 0,7 metrin lisälaidat. ”Lisälaidoilla saa lisää tilavuutta esimerkiksi viljan ja hakkeen kuljetukseen ja vastaaviin töihin, joissa massa ei ole kovin suuri”, Jani Manni kertoo.

Lisälaidat ja esimerkiksi rehukasetin saa kokonaisena nostettua pois ilman purkamista pressukaarista nostamalla.

”Lavaan voi hankkia myös etusermin, joka on hyvä esimerkiksi maanajoa tehtäessä. Silloin kuormaa ei pääse putoamaan vetoaisalle.”

Dumper-lavalliseen Tempo PRO -vaunuun on laitettu lisävarusteina etusermi ja lokasuojat. Erikoisväri on valittu RAL-värikartasta.

 

Rullapeitettä ei tarvitse poistaa kippauksen ajaksi.

 

 

Tempo PRO -maansiirtovaunuja vaunuja on saatavissa käytännössä kaikissa RAL-värikartan väreissä.

 

Jani Manni kertoo, että maansiirtovaunuihin on saatavilla erilaisia jarruvaihtoehtoja. Nelipyöräjarrut säästävät traktorin omia jarruja, ja talvella niistä takimmaiset voi kytkeä pois, ettei tule lukkojarrutusta.

Hybridijarruissa on sekä hydrauliset että paineilmajarrut. Uusimmissa traktoreissa on paineilmajarrut, vanhemmissa hydrauliset. Molemmat saa vaunuihin joko yhdessä tai erikseen. Mannin mukaan paineilmajarru on pehmeämpi ja siinä on enemmän tuntoa verrattuna hydrauliseen jarruun. ”Hydraulijarruinen kärry ei lukitu ilman traktoria, mutta veivillä varustetun käsijarrun avulla kärry voidaan jättää kaltevallekin pinnalle”, Manni kertoo.

Lisävarusteena saatavaa vetokitaa käytetään mm. viljanajossa tai työmaalla ja kun vedetään kahta kärryä peräkkäin. Vaunun omaa vetokoukkua varten on saatavana lisähydrauliikka myös takimmaiselle kärrylle. Silloin siihen toimivat samat toiminnot kuin ensimmäisessä kärryssä eli esimerkiksi jarrut, kippi, takalaita ja valot.

Tempo-vaunujen aisoissa on kumivaimennus ja lisävarusteena myös hydraulinen jousitus. Ne pehmentävät traktorin koukkuun kohdistuvia iskuja.

Lisävarusteena saa myös jalkasarjan. Kaikki lavat sisältävät jalkalavan tupet eli lavan saa helposti vaihdettua. Yhteen runkoon saa siis erilaisia lavoja.

Tempo PRO -vaunuihin on saatavana myös Black Bruin -napamoottorit, joiden ansiosta voidaan työskennellä turvallisesti paikoissa, joihin ei muulla kalustolla helposti pääse.

 

Tempo PRO -vaunujen rengasvalikoima on kattava. Mutta millaiset renkaat kannattaa valita mihinkin käyttöön?

”Leveä rengas sopii pehmeisiin oloihin. Kapeammassa taas on pienempi vierintävastus, jos ajetaan paljon maantiellä. Kuviollisesti taas Ridemax-palakuvio ei kerää maata ja kiviä niin paljon kuin ripakuvioinen. Silloin ei kulkeudu pellolta tielle tavaraa renkaiden mukana”, Jani Manni muistuttaa.

BKT FL693 M “Ridemax”

 

TEMPO ON AGRI-KYMIN OMA TUOTEMERKKI

Tempo-vaunuissa on panostettu erityisesti järkevään hinta-laatusuhteeseen. Traktorin perävaunun suunnittelussa on ollut tärkeää erityisesti käytännöllisyys: ne on helppo korjata itse, joten työt eivät joudu seisomaan korjausta odotellessa.

Agri-Kymin perustaja Jaakko Pirinen on suunnitellut vaunut ja niitä on kehitetty vuosien aikana asiakkaiden antaman palautteen perusteella. Kehitämme ja laajennamme Tempo-tuoteperhettä jatkuvasti, jotta voimme vastata yhä paremmin asiakkaidemme tarpeisiin.

Vaunujen toimitusaika riippuu räätälöinnin määrästä. Perusvaunuja löytyy heti varastosta, mutta enemmän räätälöintiä vaativat vaunut tilataan mittatilaustyönä tehtaalta, ja valmis tuote on asiakkaalla muutaman kuukauden sisällä. Silloin asiakas saa juuri sellaisen tuotteen, kuin haluaa.

Tempo-peräkärry on rakennettu suomalaisiin olosuhteisiin ammattilaisille, jotka etsivät kestävää ja toimintavarmaa ratkaisua järkevään hintaan. Annamme Tempo-perävaunuille kahden vuoden takuun.

 

Tutustu Tempo PRO -mallistoon

 

Ota yhteyttä!

Katso lähin jälleenmyyjäsi täältä.

 


Agri-Kymi maahantuo ja myy traktorikäyttöisiä työkoneita ja perävaunuja maatilojen ja koneyrittäjien käyttöön. Laaja valikoimamme koostuu kustannustehokkaista ja kilpailukykyisistä tuotteista. Olemme asiantunteva ja mutkaton suomalainen perheyritys, joka panostaa pitkiin kumppanuuksiin ja asiakkuuksiin.

Lue muita kirjoituksia

Top